Dostupné elektronické zdroje
Exempláře k vypůjčení
- Dostupné pro výpůjčku: 1 z 1 exemplářů (Jabok)
Počet rezervací:
0 (na celkový počet 1 exemplářů)
Knihovna/pobočka | Signatura / Poznámky k exemplářům | Čárový kód | Umístění | Status | K vrácení dne |
---|---|---|---|---|---|
Knihovna Jabok | NZ-4.3 | 424480021441 | Odborná literatura | Volné | - |
Detaily záznamu
- ISBN: 978-80-246-1276-8
-
Fyzický popis:
print
regular print
366 s. ; 21 cm - Vydání: Vyd. 1.
- Nakladatel Praha : Karolinum, 2007
Údaje o obsahu
Poznámka o bibliografii apod.: | Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík |
Poznámka k vydavatelskému subjektu: | Vydavatel: Univerzita Karlova v Praze |
Hledat podobné tituly podle tématu
Žánr: | monografie monographs |
Tato studie je psána z konsekventnÄ religionistického pohledu. To znamená, že jejà autor se bez vázanosti na kÅesÅ¥anskou vÃru a jejà vÄrouku snažà uchopit téma konsekventnÄ historicko-kritickou metodou jako kterékoli jiné historické téma. PÅistupuje ke kÅesÅ¥anstvà jako k lidskému jevu lidských dÄjin a kultury. Ve svém pokusu o rekonstrukci minulých událostà nepoÄÃtá s nadpÅirozenými zásahy. Nevykládá vznik kÅesÅ¥anské vÃry božÃm zjevenÃm, resp. zjevenÃm vzkÅÃÅ¡eného Krista, nýbrž psychickým procesem, který se odehrál v myslÃch JežÃÅ¡ových pÅÃvrženců, poté co se jeÅ¡tÄ plni JežÃÅ¡em hlásané vize pÅÃchodu božÃho královstvà rozutekli v bolesti a ve zklamánà po JežÃÅ¡ovÄ zatÄenà a ukÅižovánÃ. Brzy se pak znovu v JeruzalémÄ shromáždili, spojeni svou zjitÅenou vizÃ, próto-vÃrou, že Bůh JežÃÅ¡e vyvýšil a že ukÅižovaný záhy pÅijde jako Syn ÄlovÄka a královstvÃ, které zvÄstoval, nastolÃ. V této prvnà fázi mÄlo spoleÄenstvà JežÃÅ¡ových pÅÃvrženců po jeho ukÅižovánà charakter židovské sekty. Teprve v dalÅ¡Ãm procesu procházà zejména v helénistickém prostÅedà tato próto-vÃra JežÃÅ¡ových pÅÃvrženců závažnými transformacemi. JežÃÅ¡ je vyznán jako Kristus, jako syn božÃ, jako vzkÅÃÅ¡ený, jako kyrios-Pán a spasitel. Jeho kÅÞ je pochopen jako mesiášská událost, jako obÄÅ¥ za lidské viny. Ke konci 1. stoletÃ, pÅedevÅ¡Ãm pod vlivem gnose, zaÄÃnajà pak prvnà teologické úvahy o Kristu jako o vtÄleném Logu a o jeho jednotÄ s Bohem, která bude pozdÄji postupnÄ stále vÃce chápána ontologicky.