Nebeské shromáždění ve Starém zákoně : dědictví kultur Předního východu
Kniha
Dostupné elektronické zdroje
Exempláře k vypůjčení
- Dostupné pro výpůjčku: 1 z 1 exemplářů (Jabok)
Počet rezervací:
0 (na celkový počet 1 exemplářů)
Knihovna/pobočka | Signatura / Poznámky k exemplářům | Čárový kód | Umístění | Status | K vrácení dne |
---|---|---|---|---|---|
Knihovna Jabok | SZ-4.4 | 424480023076 | Odborná literatura | Volné | - |
Detaily záznamu
- ISBN: 978-80-246-1629-2
-
Fyzický popis:
print
regular print
208 s. : il. ; 21 cm - Vydání: Vyd. 1.
- Nakladatel Praha : Karolinum, 2009
Údaje o obsahu
Poznámka o bibliografii apod.: | Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstříky |
Poznámka k vydavatelskému subjektu: | Vydavatel: Univerzita Karlova v Praze |
Hledat podobné tituly podle tématu
Žánr: | studie studies |
Kniha se zabývá literárnÃm tématem nebeského shromáždÄnà v MichajášovÄ a IzajášovÄ proroctvà a v knihách Job a Daniel. Toto téma bylo do Starého zákona pÅevzato z kulturnà tradice starovÄkého PÅednÃho východu jako podklad podtrhujÃcà slova BožÃho výroku (VidÄl jsem Pána, jak sedà na trůnu a celý nebeský dvůr stojà kolem nÄj zprava i zleva ...). PodrobnÄji popsané výjevy trůnÃcÃho svrchovaného boha uprostÅed družiny svých jsou doloženy v mytologických zlomcÃch ugaritských básnà o Baalovi, mezopotamských eposech Enúma eliÅ¡, Etana, Nergal a EreÅ¡kigal, a pÅedevÅ¡Ãm v kombinovaných obrazovÄ-textových rituálech egyptských nekropolÃ. V novém kontextu tvoÅà dávné mytéma scenérii BožÃho soudu, na nÄmž k historickému aktéru zaznÃvá Božà hodnocenà jemu svÄÅené role z hlediska nadÄasového BožÃho zámÄru. V IzajášovÄ prorocké teologii dÄjin je souzen Božà lid Izrael, v Jobových mudroslovných dialozÃch filozofujÃcÃ, vzdorujÃcà ÄlovÄk. Stranou dialogu stojà strnulá scéna BožÃho tribunálu jako memento pÅÃÄin pozemských událostÃ, které spoÄÃvajà mimo Äas a prostor, pÅitom vÅ¡ak utváÅejà osud jednotlivce a lidské dÄjiny. Kniha filoložky a historiÄky náboženstvà Mlady Mikulicové tak v pozadà starozákonnÃho proroctvà interpretuje Božà shromáždÄnà jako nadÄasový obraz vÄÄnosti, jejÞ pohled je zacÃlen na scénu dÄjin.Â