Summary: |
Začátek školní docházky je důležitým, ale také velmi náročným obdobím pro většinu dětí. Je třeba přivyknout novému režimu, naučit se trpělivosti a kázni, prosadit se mezi svými vrstevníky. Tato absolventská práce se věnuje žákům, kterým splnění těchto i dalších úkolů značně ztěžuje narušená komunikační schopnost, konkrétně vývojová dysfázie. Zaměřuje se především na podporu rozvoje žáků prvních tříd, kteří tráví větší část dne ve školní družině. V úvodu charakterizuje prostředí a prostředky školní družiny a naznačuje odpovědi na otázky, které si může klást vychovatel, který má dítě s takto narušenou komunikační schopností ve svém oddělení. V základním teoretickém rámci vymezuje pojem narušená komunikační schopnost, představuje profese, které se zabývají její terapií a stručně seznamuje s obecnými principy. Kapitolu uzavírá definice a obecný popis projevů vývojové dysfázie. Konkrétním projevům této poruchy u žáků v raném školním věku a tomu, jak k nim přistupovat, usnadnit porozumění a napomoci v komunikaci i soužití s dospělými či vrstevníky je věnována následující pasáž této práce. Třetí část obsahuje návrhy pohybových, tvůrčích a herních aktivit, kterými by bylo možno v prostředí běžné školní družiny cíleně podpořit žákův rozvoj v oblastech hrubé i jemné motoriky a smyslového vnímání. Závěr této části i celé práce je věnován návrhu jedné lekce skupinové logopedické terapie. |