Summary: |
Cílem této práce bylo vytvořit vzdělávací program na principech zážitkové pedagogiky určený mladým dospělým opouštějícím instituce náhradní rodinné výchovy. K tomu, aby bylo co nejlépe zvoleno zaměření a pedagogický cíl programu, bylo nutné popsat cílovou skupinu, a to jak z hlediska věku, tak i v rámci specifik, které mladé dospělé opouštějící instituce náhradní rodinné výchovy vymezují. Tím byly definovány oblasti, které je vhodné posilovat, a které jsou důležité pro samostatný život mimo instituci. Dále bylo potřeba přesně popsat, co je zážitková pedagogika, čím se vyznačuje a jaká jsou pravidla pro tvorbu programu na jejích principech. Po vyhodnocení všech možných oblastí vzdělávání byla vybrána pro program problematika časného rodičovství. Toto téma je tak obsáhlé, že není v možnostech této práce ho pojmout celé. Z toho důvodu došlo k jeho dalšímu rozboru a následně byla jako záměr vzdělávacího programu zvolena zodpovědnost, která se časného rodičovství významně týká. Při tvorbě programu byla specifikována účastnická skupina, vymezení prostorových potřeb programu, časová dotace, personální zajištění a pedagogický cíl ve znění „Účastníci zažijí situaci, jejíž řešení vyžaduje zodpovědný přístup.“ Dále byl určen herní princip a herní cíl, díky čemuž došlo k výběru vhodných aktivit. Aktivity jsou v práci řádně popsány, včetně jejich pravidel. Je vytvořen soupis potřebných rekvizit a materiálu. Jsou určeny možné krizové situace a návrhy jejich řešení. A v neposlední řadě je připraven návrh struktury závěrečné reflexe programu. |