Catalog

Record Details

Catalog Search



Podpůrné vzdělávací programy pro děti s Downovým syndromem : bakalářská práce / Andrea Smolíková ; vedoucí práce Marie Ortová ; oponent práce Eva Klípová

Smolíková, Andrea (Dissertant). Ortová, Marie (Thesis advisor). Klípová, Eva (Opponent). Univerzita Karlova. Jabok (Added Author).

Summary:

Předložená práce se zabývá vzděláváním dětí s Downovým syndromem v oblasti podpůrných vzdělávacích metod, které dětem pomáhají při plnění státních kurikul v oblasti vzdělávání. Cílem práce je popsat vybrané podpůrné vzdělávací programy v rovině teoretické a porovnat s praktickým provedením programů. Teoretická část práce definuje a charakterizuje mentální postižení, mentální retardaci a snaží se stručně vymezit rozdíl mezi pojmy. Dále práce popisuje Downův syndrom – jeho vznik, formy, fyziognomické a anatomické projevy. Následně popisuje vzdělávání dětí s mentálním postižením v oblasti státního vzdělávacího systému, který zahrnuje vzdělávací programy, také v rámci speciálního školství. Práce charakterizuje programy pro vzdělávání předškolní, základní a s přílohou pro žáky s lehkým mentálním postižením. Poslední kapitola praktické části již popisuje vybrané podpůrné vzdělávací programy – metodu globálního čtení, splývavého čtení a Feuersteinovu metodu instrumentálního obohacování. Jednotlivé charakteristiky obsahují okolnosti vzniku metody, jejich cíl, jak se s metodou pracuje v praxi. Praktická část popisuje náslech a pozorování každé metody a porovnání s teoretickou částí. Plný text abstraktu naleznete v Repozitáři závěrečných prací UK
The present work deals with the education of children with Down syndrome in support of educational methods that help children in a meeting the national curriculum in education. The aim is to describe the selected support educational programs in theoretical and practical compared with the implementation of the programs. The theoretical part defines and characterizes mental disability, mental retardation and try to briefly define the difference between the terms. It also describes Down syndrome - its origin, forms, physiognomic and anatomical manifestations. Then describes the education of children with intellectual disabilities in the state education system, which includes educational programs, also in special education. The paper characterizes education programs for preschool, elementary and Annex for pupils with mild mental disabilities. The last chapter describes the practical part has been selected supporting educational programs - the method of global reading, reading and confluent Feuersteins method of instrumental enrichment. Individual characteristics include the circumstances of the method, the target, as with the method works in practice. The practical part describes how to find and observations of each method and compared with the theoretical part. Full text of the abstract is available in the Thesis Repository of CU

Record details

  • Physical Description: 63 s. ; 30 cm
  • Publisher: Praha : Univerzita Karlova v Praze, 2013

Content descriptions

General Note:
Datum obhajoby: 24-06-2013
Dissertation Note:
Bakalářská práce (Bc.)--Univerzita Karlova. Evangelická teologická fakulta, 2013
Study Program Information Note:
Pastorační a sociální práce
Sociální práce
Awards Note:
Výsledné hodnocení: Výborně

Available copies

  • 1 of 1 copy available at Jabok.

Holds

  • 0 current holds with 1 total copy.
Show Only Available Copies
Location Call Number / Copy Notes Barcode Shelving Location Status Due Date
Knihovna Jabok ABP-1928 424480030708 Absolventské práce Reference -

Electronic resources



Additional Resources